Co warto jeść jesienią?

Co warto jeść jesienią?

Spadek odporności i motywacji? Codzienna niechęć do wstawania z łóżka? A może ciągłe kiepskie samopoczucie? Jesienią wszystkie te objawy wydają nam się normalne, w końcu zmaga się z nimi prawie każdy. Warto jednak wiedzieć, że swój los możemy polepszyć… odpowiednią dietą. Zatem: co warto jeść jesienią?

Produkty sezonowe

Natura nie bez przyczyny obdarza nas o tej porze roku specyfikami takimi, jak dynia, miód czy cytrusy. Warto korzystać z tego, co aktualnie jest dostępne w sklepach spożywczych w najświeższej wersji. Z dyni możesz przyrządzić pyszną zupę krem, a także curry z mlekiem kokosowym, nie wspominając już o ogromnej ilości słodkich ciast na bazie dyni, które sprawdzą się fantastycznie na długie, jesienne wieczory. Świetną przekąską na wieczór filmowy będą też prażone pestki dyni, które zawierają mnóstwo cynku, który wzmacnia skórę, paznokcie i włosy oraz pomaga osobom zmagającym się z trądzikiem. Miód, którego bogactwo znajdziemy aktualnie na targowiskach i w sklepach, to bomba witaminowa i zabezpieczenie gardła przed infekcjami. Warto słodzić miodem jesienną herbatę, ale dopiero po jej wystudzeniu, by słód zachował swoje właściwości. A gdy czujesz, że łapie Cię przeziębienie, to zażyj łyżkę miodu prosto ze słoiczka! Jesień to też początek sezonu cytrusowego – pomarańcze, mandarynki, grejpfruty i cytryny są teraz łatwiej dostępne, a zarazem bardzo zdrowe!

Kolorowe potrawy

Jesień to jedna z tych pór roku, która wielu z nas odbiera chęci do gotowania. Smutna aura za oknem i bardzo krótkie dni to idealna wymówka przed treningami i przyrządzaniem zdrowych potraw. Jednak jesienną szarugę warto przezwyciężyć kolorami w kuchni! Przygotowując dla siebie dania, które pięknie wyglądają i są zdrowe, sprawiasz, że humor od razu się poprawia, podobnie jak satysfakcja ze zjedzenia czegoś zdrowego. Dlatego wybieraj różne kolory papryk, upiecz je i posyp serem feta – to szybki i kolorowy pomysł na bogaty w witaminę C posiłek. Stawiaj na świeżo wyciskane soki z buraka, marchewki czy szpinaku – każdego dnia możesz rano serwować sobie i bliskim inny, orzeźwiający kolor koktajlu. Przyrządzaj też warzywne spaghetti z pociętych na wstążki marchewek, cukinii i pietruszki.

Produkty z witaminami C, K, PP, A i E

W drugiej połowie roku bardzo często zmagamy się nie tylko z samymi przeziębieniami czy grypą, ale też z męczącym spadkiem odporności, który objawia się bólem gardła, głowy, kości czy katarem. Nie dopuść do zachorowania i zasil swoją dietę produktami bogatymi w witaminy i składniki mineralne, takimi jak papryka, czosnek, cytrusy, imbir czy czekolada z wysoką zawartością kakao. Więcej naturalnych sposobów na budowanie naturalnej odporności znajdziesz tutaj.

Zdrowe tłuszcze

Nie bez przyczyny najczęściej reklamowanymi produktami wspierającymi organizm w okresie jesiennym są różne suplementy z olejem z ryb. Jesienią szczególnie potrzebujemy kwasów omega 3 obecnych w rybach, olejach oraz pestkach i nasionach. Dlatego przynajmniej trzy razy w tygodniu serwuj sobie rybę pod różnymi postaciami. Sprawdzi się zarówno pieczony łosoś, jak i samodzielnie przygotowana pasta z tuńczyka. Dobrym źródłem kwasów tłuszczowych są również orzechy włoskie, jednak pamiętaj, by z nimi nie przesadzić, ponieważ są tuczące. Wystarczy garść dziennie!

Twoja dieta na jesień nie musi opierać się na zamawianiu pizzy i dużej ilości kawy wypitej w ciągu dnia. Sposób żywienia ma ogromny wpływ na to, jak się czujesz, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, dlatego jesienią warto szczególnie zadbać o to, co kładziemy na talerz. Im bardziej kolorowo i witaminowo, tym lepiej!

Artykuł przygotowała redakcja fitness-equinox.pl