Skuteczne sposoby na nawodnienie organizmu

Skuteczne sposoby na nawodnienie organizmu

Nawodnienie organizmu może niektórym kojarzyć się wyłącznie z gaszeniem pragnienia. Niestety, prawidłowe nawodnienie organizmu to takie, które nie dopuszcza do uczucia pragnienia. Jeżeli czujemy, że chce nam się pić, mamy suchość w ustach, oznacza to, że nasz organizm jest już odwodniony. Odpowiednie nawodnienie organizmu to takie, które uwzględnia to jak nawodnić organizm oraz czym nawodnić organizm. Woda w organizmie odgrywa bardzo znaczącą rolę. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się jak skutecznie nawodnić organizm, oraz jaki wpływ ma na nas odpowiednie nawodnienie.

Nawodnienie – z czym to się je?

Woda jest ogromną częścią naszego organizmu, i stanowi element, bez którego człowiek nie jest w stanie przeżyć nawet kilku dni. Nawodnienie organizmu jest fundamentem jego prawidłowego funkcjonowania. Dodatkowo, woda czerpana z podziemi posiada minerały i mikroelementy niezbędne dla naszego organizmu. Należą do nich:

  • magnez – odpowiedzialny za prawidłowe działanie układu nerwowego, serca i układu krążeniowego;
  • wapń – niezbędny dla zachowania zdrowych kości;
  • żelazo – jego brak wywołuje bardzo groźną niedokrwistość;

Wiele wód zawiera także sód, fluor, jod i siarczany.

 

Jak nawodnienie wpływa na nasz organizm?

Woda w organizmie człowieka pełni ogromną rolę. Do jej najważniejszych funkcji należą między innymi:

  • usprawnianie procesów trawienia oraz wchłaniania wartości odżywczych pochodzących z pożywienia;
  • ułatwianie połykania oraz przyjmowania pożywienia o stałej formie;
  • w ramach procesów przemiany materii, woda usuwa szkodliwe produkty wydalając je z organizmu;
  • dzięki wodzie ciepło jest rozprowadzane po ludzkim ciele równomiernie;
  • nawodniony organizm łatwiej pozbywa się trujących toksyn za pomocą potu wydzielanego przez skórę.
  • stanowi ochronę narządów w organizmie, przede wszystkim mózgu;

Woda stanowi od 45 do 75% masy ciała. Znajduje się ona w przestrzeniach wewnątrzkomórkowych i zewnątrzkomórkowych, takich jak soki trawienne czy krew. Trudno więc wyobrazić sobie funkcjonowanie naszego organizmu bez wystarczającej ilości wody. Nawodnienie to podstawa!

Nawodnienie – czy wszyscy potrzebują tyle samo wody?

Odpowiednia ilość wody jaką powinien spożywać człowiek, zależna jest od kilku czynników. Przede wszystkim ważny jest wiek, masa ciała, wzrost, stan zdrowia, otaczające środowisko, klimat oraz aktualnego stanu w jakim się znajdujemy (jak można się domyślać, wysiłek fizyczny sprawia, że powinniśmy pić zdecydowanie więcej płynów niż w stanie spoczynku).

Jaka ilość wody zapewni nam odpowiednie nawodnienie?

W kwestii odpowiedniej ilości spożywanej wody zwróciliśmy się do specjalistów GetFresh. Wytłumaczyli nam oni, że minimalna spożywana dzienna dawka wody to 1 ml na 1 spożytą kalorię. Jeżeli więc człowiek spożywa dziennie około 2000 kalorii, powinien on wypić przynajmniej 2 litry wody.

Obliczenie odpowiedniej dawki jest możliwe także poprzez uwzględnianie masy ciała. Każdy kilogram to ok. 30 – 45 ml wody. W tym przypadku osoba ważąca 70 kg powinna wypijać co najmniej 2 litry wody. W przypadku dużego wysiłku fizycznego nawet ok.3 litrów.

W inny sposób powinny być także nawadniane osoby z gorączką.