Nowoczesna dietetyka – sprzymierzeniec, którego powinnaś poznać bliżej

Nowoczesna dietetyka – sprzymierzeniec, którego powinnaś poznać bliżej

Ze zmianami ogólnie przyjętych zasad zdrowego żywienia jest trochę jak z burzeniem betonowej ściany przy pomocy gumowego młotka – trzeba się naprawdę sporo natrudzić, aby skruszyć beton i przebić się ze zmianami w społecznym postrzeganiu problemu. Jako ludzkość rozwijamy się na wielu płaszczyznach, także na płaszczyźnie wiedzy o tym, jakie produkty powinniśmy spożywać, aby jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Dlatego warto tę wiedzę aktualizować, a niniejszy wpis oferuje Wam taką możliwość.

Wysoko przetworzona żywność to bomba, która rozsadza Cię od środka

Na co zwracasz uwagę, spoglądając na etykiety produktów? Zakładam, że w pierwszej kolejności patrzysz na kaloryczność i tabelę wartości odżywczych. Potem pewnie spoglądasz na to, co za specyfiki kryją się w składzie danego produktu. Okazuje się, że to właśnie tutaj kryje się największa bolączka współczesnych produktów żywieniowych, mianowicie wysoki stopień ich przetworzenia.

Dynamiczny styl życia i ciągły pośpiech sprawiają, że brakuje nam czasu na uświadomienie sobie tego, że kupując żywność wysoko przetworzoną, przeobrażamy swoje ciała w pojemniki na śmieci. Nie muszę chyba dodawać, w jak wielkim stopniu przekłada się to na nasze zdrowie, samopoczucie… i wagę.

Dlatego raz na zawsze zapamiętaj: spożywana żywność jest tym zdrowsza, im mniej przetworzona.

 

Surowa żywność pomoże odbudować Twój organizm

Nie jest tajemnicą, że wysoko przetworzona żywność, w której pełno słodzików i konserwantów, może mieć fatalny wpływ na ogólną pracę żołądka. Dlatego w tym przypadku warto zmienić swoje nawyki żywieniowe w sposób iście skrajny – od wysoko przetworzonych produktów do pokarmów surowych lub prawie że surowych. Mam tu na myśli takie pyszności, jak chociażby tatar, surowe tudzież średnio wysmażone steki czy ryby podawane na surowo. Nie zaszkodzi również skorzystanie z „wspomagacza” w postaci na przykład octu jabłkowego, który w odczuwalny sposób poprawi nasze trawienie.

Uszczelnij swoje jelita

Istnieje wiele przyczyn powodujących przepuszczalność jelit, wywołującą między wiele mniej lub bardziej groźnych chorób autoimmunologicznych. Jak przywrócić naszym jelitom szczelność? Na przykład włączając do diety popularną ostatnio „zupę mocy”. Najogólniej rzecz ujmując, jest to wywar gotowany na kościach, mięsie z warzywami, bez syntetycznych dodatków pokroju kostki bulionowej. Zawarta w nim żelatyna wpływa na przyśpieszenie odnowy wyściółki jelit, a co za tym idzie – na ich uszczelnienie.

Nie taki tłuszcz nasycony straszny, jak go malują

Cholesterol, cholesterol – zapalane przez wielu czerwone światło, dyskwalifikujące tłuszcze nasycone i sugerujące wyłączenie ich z diety. To błąd. Rola cholesterolu w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu jest szalenie istotna. Owszem, nadmierne spożywanie nabiału odznaczającego się wysokim poziomem kazeiny może być szkodliwe i pośrednio prowadzić m.in. do zawału serca, ale już żółtka jajek, czy nawet tatar należą do produktów, które bez wahania możemy włączyć do codziennej diety.

Więcej tłuszczu, mniej cukru

Okazuje się, że spożywamy znacznie więcej węglowodanów, niż uprawnia nas do tego nasza fizyczna aktywność. Jeśli ta jest znikoma lub niewielka, dobrym rozwiązaniem dla naszego organizmu będzie ograniczenie spożywania węglowodanów kosztem tłuszczów. Dzięki temu na przykład pozbędziemy się problemów z odczuwaniem sytości, co znajdzie przełożenie w zredukowaniu problemu podjadania.

Te kilka przykładów nowoczesnego żywienia może wydawać się kontrowersyjne, zwłaszcza że „głównym nurtem” dietetyki wciąż płyną stare, utrwalane latami schematy. Mimo wszystko warto zainteresować się nowinkami w dziedzinie zdrowego żywienia. W końcu, jak mawia przysłowie: jesteśmy tym, co jemy”.