CrossFit – krótki ale intensywny trening

CrossFit – krótki ale intensywny trening

CrossFit to nowa i coraz bardziej popularna metoda treningu. Powstała w Stanach Zjednoczonych, gdzie popularyzował ją jej autor Greg Glassman wraz z żoną. Esencją i sednem treningu CrossFit jest bardzo krótki, 20/30 minutowy trening o bardzo dużej intensywności. Jego celem jest nabycie siły, wytrzymałości oraz gibkości. Nie skupia się na budowaniu masy mięśniowej a ćwiczący nie korzystają z popularnych maszyn treningowych np: cykloergometry, bieżnie, atlasy czy stepy. CrossFit to całkiem inne spojrzenie na trening na siłowni.

CrossFit to całkiem inne spojrzenie na trening na siłowni.

CrossFit to całkiem inne spojrzenie na trening na siłowni.

CrossFit – zasady treningu

Charakterystyczne dla tej metody treningowej jest bardzo duże zróżnicowanie celów i środków (ćwiczeń).  Pompki, brzuszki, pływanie, bieganie, sztangi,  kettlebells, dumbbells,taśmy, tubingi, gymstick, piłki do koszykówki, siatkówki, rakiety tenisowe, koła gimnastyczne, a nawet koła samochodów! – To wszystko jest cały czas jest CrossFit! Warunkiem i naczelną zasadą jest tutaj maksymalna intensywność treningu, którą musisz utrzymać przez cały czas jego trwania. Trening jest skuteczny jeśli utrzymasz maksymalną dla siebie liczbę uderzeń serca. Łatwo wyliczyć maksymalny puls odejmując od liczby 220 swój wiek.

Drugą ważną zasadą jest długość treningu, która nie może przekroczyć 30 minut a często wystarczy 15 minut intensywnego treningu. Istotna w CrossFit jest naturalność ruchów podczas ćwiczenia, oparta o ruchy jakie wykonujemy codziennie. Nie ma tu  ćwiczeń izolowanych, jakie wykonują kulturyści, nie stosuje się też skomplikowanych maszyn kulturystycznych.

Kolejność ćwiczeń,  liczba powtórzeń nie jest ani kluczowa ani istotna. Intensywność oraz różnorodność treningu to podstawa, zaangażowanie jak największej ilości grup mięśniowych – to cele CrossFit.

 

CrossFit – efekty treningu

Trening przynosi efekty pod warunkiem systematyczności, trzymania się zasad i, co oczywiste, diety. Dzięki niemu w stosunkowo szybkim czasie:

  • zgubisz nadmiarowe kilogramy
  • zwiększysz siłę
  • będziesz zwinniejszy/sza i szybszy/a
  • wzmocnisz wytrzymałość i wydolność
  • wyrzeźbisz sylwetkę

Jak każdy trening tak i CrossFit będzie mało skuteczny bez odpowiedniej diety. Warto stosować tutaj ogólne zasady zdrowego żywienia dla sportowców. O dietach sportowych znajdziesz mnóstwo informacji w internecie.