Co jeść na śniadanie?

Co jeść na śniadanie?

Brak apetytu lub czasu w godzinach porannych, poprzedzających wyjście do pracy lub szkoły sprawia, że z reguły większość osób niechętnie spożywa śniadanie, a jeśli już, to zaledwie garstka przygotowuje w tym celu coś pożywnego i zdrowego, a zarazem lekkiego. Wiele z tych osób nie ma nawet pojęcia o tym, jak smaczny może być pierwszy posiłek i jak prosty w przygotowaniu.

Edukacja w tym zakresie przynosi więc bardzo korzystne efekty, dlatego powinna być prowadzona na jak najszerszą skalę. Śniadanie to bardzo ważny posiłek dnia, niezależnie od wieku i trybu życia. Dlatego też ze szczególną starannością powinniśmy komponować jego elementy składowe i dobierać ich proporcje. Cechy jakimi powinno się ono charakteryzować to przede wszystkim lekkostrawność i wysoka gęstość odżywcza w niewielkiej objętości posiłku.

 

Propozycje śniadaniowe

Propozycje śniadaniowe

Doskonale w tym zakresie sprawdza się więc owsianka na mleku ze świeżymi owocami – jabłkiem, bananem, gruszką, czy śliwkami. Ciekawą alternatywą dla tego dania jest także jogurt naturalny z dodatkiem świeżych i suszonych owoców, pestek dyni, orzechów, nasion słonecznika, oraz płatków owsianych lub żytnich i otrąb. Cennym elementem śniadań są także jajka, zwłaszcza gotowane i podawane w towarzystwie sałaty, ogórka, pomidorów i pełnoziarnistych grzanek. Takie śniadania są jednocześnie źródłem cennego białka i węglowodanów złożonych, oraz witamin i składników mineralnych.

Odpowiednie proporcje zapewnią również właściwą podaż energii, która w przypadku śniadania powinna stanowić około 25%, a więc zaledwie 5% mniej niż ma to miejsce w przypadku obiadu.

 

Wiele osób formę tego posiłku widzi pod postacią kanapek. Jest to oczywiście dobre rozwiązanie, jeśli w ich skład wchodzi pełnoziarniste pieczywo, świeże warzywa i na przykład chuda szynka drobiowa, lub twarożek, natomiast niewskazane jest spożywanie grzanek zapiekanych z serem, gdyż stwarzają one uczucie ciężkości na żołądku.

Nie poleca się również spożywania kawy jako napoju do śniadania, gdyż może ona wywołać skurcze jelit.

 

Skomponowanie idealnego śniadania nie jest kwestią prostą, jednak znalezienie doskonałej propozycji, idealnej dla wczesnej godziny i charakterystycznego dla tej pory pośpiechu, pomoże we wprowadzeniu regularności spożywania posiłków oraz tym samym zastosowaniu się do zasad zdrowego odżywiania. Brak odpowiednio zbilansowanego posiłku na początku dnia, wpływa na funkcjonowanie organizmu, odczuwalną energię i zdolność do koncentracji, które przecież są bardzo istotnymi aspektami codziennej pracy.