5 faktów o Analizie składu ciała

5 faktów o Analizie składu ciała

Interesując się zagadnieniami z zakresu zdrowego odżywiania oraz diet niejednokrotnie napotykamy pojęcie „analiza składu ciała” – czym ona właściwie jest, do czego służy i czy warto skorzystać z takiego badania?

Fakt 1 – czym jest?

Analiza składu ciała wykonywana przy pomocy specjalistycznego urządzenia medycznego, to w dziedzinie dietetyki niezwykle ważne badanie, które umożliwia specjaliście uzyskanie cennych informacji dla ułożenia jadłospisu i zdefiniowania profilu pacjenta oraz wstępnej diagnozy dolegliwości, czy też problemów, z jakimi pojawił się on w gabinecie dietetyka. Badanie to jest całkowicie bezbolesne i nieinwazyjne, a w zasadzie przypomina standardowy pomiar masy ciała. Jego rzeczywisty przebieg jest jednak dużo bardziej skomplikowany.

Fakt 2 – na czym polega?

Dzięki wbudowanym w analizator elektrodom, podczas pomiaru przez ciało przepływa delikatny impuls, który na zasadzie bioimpedancji pozwala określić takie parametry jak: zawartość tkanki tłuszczowej w ciele, zawartość wody, zawartość tkanki mięśniowej, otłuszczenie narządów oraz podstawowa przemiana materii. Wiele analizatorów umożliwia także procentowy pomiar segmentów ciała oraz generuje tak zwany wiek metaboliczny organizmu, jednak są to o wiele mniej istotne wskaźniki.

Fakt 3 – do czego służy?

Bardzo często skuteczność dietoterapii oceniamy kierując się malejącymi cyferkami na wyświetlaczu wagi, podczas gdy w rzeczywistości kluczowym elementem jest nie tyle masa ciała, co jej skład. Oczywiście w parze z ubytkiem tkanki tłuszczowej podąża spadek masy ciała, jednak błędnym myśleniem jest, że malejące kilogramy są gwarantowanym sygnałem redukcji tkanki tłuszczowej. Wiele diet restrykcyjnych, ubogoskładnikowych, opartych na suplementach, sprawia, że zamiast tracić tkankę tłuszczową ogólną i redukować tłuszcz okołonarządowy, ubywa nam w organizmie wody i maleje masa mięśniowa. Pozornie więc kilogramów jest mniej, jednak niezmienne pozostaje to na czym najbardziej nam zależy – poziom tkanki tłuszczowej.

Fakt 4 – miernik skuteczności diety

Bardzo ważne jest zatem, aby wybierając dietetyka, czy korzystając z tego rodzaju usług, upewnić się, że podstawowym miernikiem skuteczności diety na wizytach kontrolnych, będzie profesjonalna analiza składu ciała. Warto również skorzystać z tego badania nawet wtedy, gdy nie mamy żadnych problemów z nadmierną masą ciała, czy chorobami dietozależnymi. Koszt takiego pomiaru wraz z omówieniem jest niewielki, a sama wiedza w zakresie składu ciała i odniesienia do norm niezwykle cenna. W ten sposób można również skontrolować prawidłowość sposobu odżywiania. Wykonanie pomiaru analizy składu ciała to również swoista motywacja do zmian w zakresie odżywiania. Stanowi ona pierwszy krok do przeanalizowania dotychczasowego stylu życia i żywienia oraz, jeśli to konieczne, wprowadzenia zmian koniecznych dla wyeliminowania popełnianych błędów żywieniowych

Fakt 5 – przydatna w rozpoznaniu chorób

Nie zawsze jej miernikiem jest sama masa ciała. Bardzo często osoby szczupłe, które nie przestrzegają zasad zdrowego odżywiania, charakteryzują się nadmiernym otłuszczeniem wokół narządów, a to z kolei w wieku średnim stanowi element podwyższając ryzyko wystąpienia chorób zespołu metabolicznego: nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy, zaburzeń lipidowych itp. Z tego rodzaju badań możemy także uzyskać informacje na temat indywidualnej podstawowej przemiany materii (ilość kcal niezbędnych dla organizmu w stanie całkowitego spoczynku) i poprosić dietetyka o oszacowanie zalecanej dla nas dziennej podaży kalorii.
.